Friday, November 18, 2016

Pengalaman di Madinah

Alhamdulillah. Bersyukur sangat-sangat akhirnya Cik Green berjaya juga jejakkan kaki ke Bumi Madinah dan Makkah. Bumi yang setiap Umat Islam sentiasa doakan agar dapat sampai. Tempoh Cik Green mengerjakan umrah adalah selama 9 hari bermula 6 Februari sehingga 15 Februari 2016.Apa yang Cik Green akan cerita ni berdasarkan pengalaman yang Cik Green masih ingat.  

Sepatutnya flight kami jam 9.00 pagi tapi beberapa hari sebelum bertolak agensi bagitahu flight delay ke jam 2.00 petang. Okeylah. Lagipon takde lah terkejar-kejar. Kesian pulak keluarga dari Seremban yang nak datang menghantar.





Masa dekat KLIA 2


6/2/2016- Tepat pukul 1.00 petang, kitorang pon terus masuk. Sempat lagi solat Zuhur sebelum masuk flight. Kalau yang naik flight Air Asia better masuk awal sikit sebab jarak dari balai ketibaan ke dalam tu dalam setengah jam jugak jauhnya. Mana nak check bag lagi. Lagi satu jangan bawak air mineral masuk ye. Tak dibenarkan. Kalau yang dah banyak kali pergi mungkin tahu do and dont's tapi yang pertama kali naik mungkin ada yang masih tidak tahu. 



Pemandangan dari dalam flight. 

Pemandangan dalam flight

Cik Green dan keluarga akan pergi ke Madinah dahulu dan baru ke Makkah. Ada trip yang akan masuk ke Bumi Haramain dulu lepas tu baru ke Madinah. Sebab tu kitorang boleh pakai pakaian biasa lagi. Tapi kalau terus masuk ke Makkah dan mengerjakan umrah, korang dah kena pakai kain ihram. Dalam pukul 8 lebih flight sampai dekat Airport Jeddah. Untuk keluarga yang ada bawak wheelchair, untuk masuk ke dalam flight dia masuk bila-bila takde masalah.Cuma haritu sebab masuk lambat so mak kena tahan dulu dekat pintu flight sampai semua orang masuk baru boleh masuk Tapi bila nak keluar dia akan jadi orang terakhir yang keluar dari flight. Ni based on pengalaman bawa mak mertua. 

Sampai je dekat Aiport Jeddah, korang kena beratur lama sebab imigresen dia strict sikit. Jadinya walaupun banyak lane yang ada dengan banyak flight dari serata dunia memang korang kena menunggu jugak la dekat situ. Belum lagi time nak cari bag. Tu pon makan masa jugak. Rasanya dekat jam 11.00 malam baru kami dapat naik bas untuk ke Madinah. Masa sampai dekat airport ni korang dah kena tahu mana satu mutawwif korang. Sebab apa-apa pon dengan dia jugak yang korang akan berurusan. Pastikan simpan siap-siap nombor telefon diorang. 

Kalau tak silap dekat jam 4.00 pagi jugak kitorang sampai dekat Hotel. 

Ini masa baru sampai dan sesi pembahagian kunci bilik. 

7/2/2016- Keluarga kami dipecahkan pada 2 bilik. Cik Green, mak mertua, adik ipar dan nenek satu bilik manakala 1 bilik lagi ayah mertua dan suami. Jadinya 1 bilik perempuan dan 1 bilik lelaki. Lepastu terus siap-siap sebab dah nak masuk Subuh. Di Madinah dan Makkah azan akan dilaungkan dua kali. Satu untuk peringatan nak masuk waktu dan satu lagi bila dah masuk waktu. 

 Sebab dah lambat, Cik Green dengan nenek je yang pergi ke Masjid Nabawi. Subhanallah. Terpegun Cik Green masuk dalam masjid ni.


Pertama kali sampai kami tak dapat masuk dalam masjid sebab dah penuh. Jadinya Solat Subuh dekat luar je dekat dengan bawah menara pertama masjid dari pintu masuk.

Lepas solat boleh la balik ke bilik untuk sarapan. Hotel Cik Green dengan Masjid Nabawi dalam 200 meter jugak la jarak dia. Dekat luar masjid korang akan tengok macam-macam orang berniaga dan juga peminta sedekah. Orang yang berniaga tu kalau polis datang je habis semua lari. Silap-silap dengan barang sekali diorang tinggal. Tapi diorang tak pernah serik. Setiap kali lepas waktu solat je ada je diorang kat luar pintu masjid tu. Kalau nak beri sedekah pulak tak digalakkan beri pada wanita-wanita yang ada dekat luar pintu masjid tu.  Bukan apa, kalau korang beri sorang nanti tiba-tiba ada ramai yang akan kerumun. Kan dah seram tu. Elok korang beri sedekah pada pakcik pakistan yang bersihkan kawasan masjid, wanita indonesia yang jaga dekat dalam masjid tu atau sedekahkan Al-Quran dekat masjid. Oh sebelum lupa, Masjid Nabawi dan Masjidil Haram tak terima sebarang-sebarang Al-Quran ye. Quran yang ada dekat situ semuanya dari kilang Quran. Takdela pulak nampak Quran warna-warni macam yang ada dekat sini. 


Tentatif untuk kumpulan kami.

Raudhah

Ikutkan pukul 8.00 pagi kena turun berkumpul. Tapi kitorang turun lambat sikit. Dekat pukul 8.05 baru dekat lobi. Cari semua orang dah takde. Tanya ustaz rupanya semua dah pergi dengan ustazah. Baru je kejap. Jadinya kitorang berempat pon terus pergi sebab nak kejar ustazah dan ahli group lain. Tapi tak jumpa diorang semua. Jadinya decide untuk  masuk ke Raudhah sendiri. Dekat dalam masjid ramai yang tengah tunggu turn untuk masuk. Tapi tak nampak yang dari Malaysia. Mula-mula kitorang nak terus masuk tapi tiba-tiba polis wanita arab dekat sana tahan. Jadinya kena tunggu dulu. Dia kumpulkan orang ikut negara. Lepastu kitorang dapat juga masuk dalam. Sebab bawa mak dengan wheelchair kitorang dapat laluan untuk wheelchair. Setelah lama beratur, kitorang sampai juga dekat karpet hijau (Kawasan Raudhah). Masa beratur dan menunggu tu korang banyak-banyakkanla berzikir dan berselawat. Alhamdulillah sangat dipermudahkan untuk masuk ke kawasan Raudhah. 

Ramai orang tengah beratur di laluan wheelchair. Tak tahu macam mana pulak dekat laluan biasa. 

Dekat sini korang tak boleh lama-lama. Dapat buat solat sunat lepas tu berilah peluang dekat orang lain. Semoga masing-masing dapat diberikan peluang. Makam Rasulullah dan para sahabat di sebalik penghadang kami jek. Subhanallah. Walaupun tak sempat berada pada zaman Nabi akhirnya sampai juga ke tapak rumah nabi. Kawasan Raudhah adalah merupakan sebahagian daripada rumah Nabi Muhammad S.A.W. Ini merupakan juga antara tempat mustajab berdoa. 

Ni masa keluar dari kawasan Raudhah


Masjid Quba, Ladang Kurma dan Jabal Uhud

Hari kedua pula kami ke Masjid Quba. Dekat sini korang boleh solat sunat dan solat hajat. Ini merupakan masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah. 

Dalam bas untuk perjalanan keluar

Pemandangan di sekitar Bandar Madinah

Masjid Quba'

Bas yang membawa kumpulan kami. Kena amik gambar atau no plat bas. 
Nanti takut tak jumpa bas sebab banyak sangat bas dekat sini. 

Selepas tu kami ke Ladang Kurma. Adalah beberapa barang yang beli dekat sini untuk dibawa balik. Tapi tak banyak pon. Sebab orang kata dekat sini agak mahal harganya berbanding dekat pasar. Tapi air teh dia free. Korang jangan risau. Dekat Madinah dan Makkah ramai orang Arab yang petah cakap melayu. Korang boleh tawar-menawar dengan diorang.

Seronok pulak si suami duk merasa tester dia

Di ladang kurma


Kemudian kami teruskan pula perjalanan ke Jabal Uhud atau dikenali sebagai Bukit Uhud. Di sini juga terletaknya makam Saiyyidina Hamzah iaitu bapa saudara Nabi serta makam para syuhada yang lain. Disunatkan untuk berdoa juga di makam ini. Setelah itu, kami pon memanjat Bukit Memanah. 

Bukit Memanah adalah bukit di hadapan Jabal Uhud yang menempatkan pasukan memanah kaum muslimin semasa Perang Uhud. Perang yang sebenarnya boleh memberi kemenangan kepada kaum muslimin. Tetapi disebabkan pengosongan bukit memanah yang mulanya dianggap telah menang ketika itu, pasukan kafir telah berpatah balik dan menyerang semula sehingga menyebabkan kekalahan kaum muslimin dan terkorbannya bapa saudara nabi, Saiyyidina Hamzah Abdul Mutalib. 

Bukit di hadapan tu la Jabal Uhud

Akhir sekali kami teruskan perjalanan ke Pasar Kurma. Banyak pasar dekat Pekan Madinah. Ikutkan sebenarnya dekat jek dengan hotel. Dekat sini boleh beli untuk buah tangan pada saudara-mara. Kalau tak sempat nak beli, dekat sekitar Masjid Nabawi pon banyak orang yang menjual. 

8 dan 9/2/2016 - Hari ketiga dan keempat kami banyak berada di Masjid Nabawi dan juga program bersama agent di hotel. Digalakkan banyak bersolat di Masjid dari di bilik-bilik hotel. Korang bukannya selalu pon ada dekat sini. Jangan lepaskan peluang untuk kumpul pahala banyak-banyak.

Banyak hotel di sekitar Masjid Nabawi

10/2/106- Hari kelima kami bergerak ke Bumi Makkah bagi menunaikan umrah dengan berpakaian ihram. 


No comments:

Post a Comment