Showing posts with label Cuti-Cuti Malaysia. Show all posts
Showing posts with label Cuti-Cuti Malaysia. Show all posts

Wednesday, November 15, 2017

Percutian ke Grand Lexis, Port Dickson

Bila sang suami ajak bercuti sape yang tak nak ye dak?

Bertuah Cik Green dapat juga merasa bercuti dekat Grand Lexis Water Chalet. Teruja sangat.

Sebenarnya suami ada program dekat sana. Tapi program habis awal katanya sedangkan bilik booking untuk 3 malam. Nasib Nilai-PD tu dekat jek. Kalau tak kempunan je la nak merasa. haha.

Hari Jumaat tu suami balik ambil kita. Siap-siap terus bergerak. Suami kata kalau bawa anak buah pon seronok juga. Ada pool katanya dalam bilik. Cik Green okey jek. Jadinya bawala budak 2 orang ni. Anak adik ipar Cik Green. Kitorang pon singgah kejap Bandar Springhill amik diorang. Kemain excited lagi diorang. Ngalahkan pakcik ngan makcik. Nama pon bebudak.

Sebab tengahari tu Cik Green tak keluar rehat, Cik Green pon ajak la suami tapau makan dulu. Manala tau dah penat mandi kang confirmla perut tu berkeroncong mintak diisi. Takkan nak keluar balik ye dak? Singgahla sekejap dekat kedai makan simpang masuk Grand Lexis tu. Beli nasi goreng 2 dengan maggi goreng 1. 

Nak dijadikan cerita petang-petang tu banyak pula la orang call Cik Green pasal kerja. Duk ralit jawab telefon sambil kaki pon berjalan-jalan, Gedebuk! Cik Green jatuh. Adoiiii! sakit gila kot. Terus terduduk Cik Green. Rupa-rupanya ada lubang. Macam mana la boleh tak perasan.

Pastu suami Cik Green suruh je la bangun, sebab makanan pon dah siap. Masuk kereta terus gerak ke Grand Lexis. Dalam lebih kurang 500 meter je kot dari kedai tu. 

Sampai sana, ambik barang terus naik buggy. Banyak betul buggy dia. Kejap-kejap je ada gerak. Dia bawak kitorang terus sampai depan bilik. Masuk je bilik apa lagi kitorang empat orang terus terjun dalam kolam. Haha. Perangai tak semenggah. 

Gila ko tak teruja nak berendam. 

Dekat sejam mandi kolam, kitorang pon naik. Sejuk gila kot air dia. Tak tahula sebab memang sejuk ke sebab sekarang musim hujan. Menggigil si Muaz. Selalu dia yang hantu kolam. Kalini dia yang paling awal naik.

Lepas mandi kitorang makan la nasi gorang ngan mee goreng. Kemain berselera lagi makan. 

 Ralit Ammar tengok cermin ada air  ni. Kalau air dia jernih mesti lagi best

Selera makan lepas mandi

Suami Cik Reen malam tu ada kerja lagi, jadinya tinggal la kat bilik ngan Muaz & Ammar

Malam tu pulak kepas main-main dengan diorang:

Muaz: Cik Reen napa beli maggi satu je? Muaz lapar la.
Cik Reen: Alaaa.. muaz lapar lagi ke? Cik Reen ingat cukup. Muaz nak makan apa?
Selalu budak sorang ni jarang nak makan. Kalau makan pon sikit je.
Muaz: Muaz nak keropok.
Ya Allah. Ingat lapar nak makan nasi ke apa. Keropok yang dimintanya. Tepuk dahi terus aku. 
Cik Reen: Takpela. Tunggu pakcik balik. Nanti kita keluar pergi beli keropok ye.

Masa tu kaki dah mula rasa sakit-sakit. Dekat setengah jam lepas tu kaki dah kebas langsung. Bila suami balik je dalam pukul 10.00 pm terus beria Cik Green nangis. Terkejut dia. Kita sendiri pon terkejut apsal kita boleh nangis. Tapi serius gila sakit kaki. Penangan terseliuh petang tu. Malam tu baru rasa sakit gila.

Suami Cik Green amik bakul isi air panas menggelegak. Disuruhnya kita masukkan kaki dalam tu. Kompius kita. Dia nak lecurkan kaki aku ke?  Tapi dia suruh jek letak. Takut-takut kita masukkan kaki. Pastu kaki dah tak boleh gerak langsung. Mula la kita rasa takut. Terus mintak suami hantar ke hospital.

Malam tu jugak pergi Hospital Port Dickson. Suami minta kawan dia jagakan budak dua orang ni. Kebetulan diorang pon dah tertidur masa ni. Lagipon kejap lagi ibu abah diorang datang. Nasib kawan suami tu okey. Boleh tolong jaga.

Sempat suami tidurkan budak kecik ni dulu sebelum keluar.

Dari pukul 12.00 am sampai pukul 2.30 am baru selesai. Sebelum X-Ray, hospital minta buat urine dulu. Lepas X Ray nasib baik takde apa-apa retak. Doktor cakap kemungkinan tisu luka. Dia bagi ubat je. 

Adoiyai.. Kaki. Kan dah berbalut.

Balik, makan ubat terus tidur. Nasib baik pagi tu kaki dah boleh gerak. Apa lagi terjun balik la dalam kolam. Rugi kalau tak gunakan kesempatan yang ada. Haha.

So, percutian ni kiranya tak berapa nak feel sangat la. Macam kena repeat lagi ni. Haha

Lokasi, Bilik, Service, Makanan semua best. Cik Green bagi 5 Star. 

Dalam bilik ni semua complete (heater, pantry, iron with iron board, sandal, private pool). Tapi sayang tak sempat ambil banyak gambar. 



Babai. Till we come again!


Wednesday, April 26, 2017

Anniversary Kedua di Kuching, Sarawak

Anniversary kali ni Cik Green plan sesorang jek.. Mula-mula ingat just nak bagi gift je untuk husband sempena birthday dia. Pastu bila pikir balik alang-alang jomla sambut anniversary sekali. Plan asal, Cik Green nak pergi Genting jek dan dah book pon bilik hotel melalui Agoda. Murah gila dalam RM120.00 kalau tak silap untuk dua malam. Tak tahu mana silap dia pastu kena reject.. Kalau tak dekat aje Cik Green pergi. Boleh tengok Purple League dekat Genting tu.

Then, Cik Green decide nak pergi Kuching. Tiket flight pon murah time tu. Kitorang pergi dari 12 - 14 Februari 2017.  Sang suami cuma tahu nak pergi Kuching  malam tu masa suruh pack baju. Hahaha. 


Hotel book melalui Booking.Com. 

Cuma dekat sana kena amik rental car. Sebab last minute decide nak pergi Kuching, sampai dekat Lapangan Terbang Kuching baru kitorang google cari kereta sewa. 

Mula-mula kami cuba contact dengan En Khairul (012 -944 9499), tapi malangnya dia tak angkat call dan lambat reply whatsapp.. so kami cuba contact dengan syarikat kereta lain. alhamdulillah ada sebiji kereta viva untuk kami dari Waja Motor. Harga kereta RM80.00 sehari. Kalau dengan Encik Khairul boleh dapat saga RM80.00 sehari. Tapi bukan rezeki kami. Dah confirm dengan Mr Hong dari Waja Motor baru Encik Khairul balas whatsapp saya. 


Ni kereta yang kami dapat.. Untuk berjalan berdua sangat okey. Minyak pon jimat


Respon dari Mr Ho selepas kami pulangkan kereta.

Pada sesiapa yang nak sewa kereta boleh hubungi beliau di talian 013-809 6666


Tapi serius, dekat Kuching kena selalu letakkan kupon masa parking kenderaan. Kitorang berapa kali kena saman dengan Majlis. Tapi Mr Ho tolong bayarkan semua saman tu dan tak minta duit pada kitorang pon. Lain company mungkin lain cara dia..

Dah dapat transport, apa lagi berjalan la kita..

PASAR SERIKIN









Kitorang takde buat itinereary pon sepanjang dekat Sarawak ni. Bila Mr Ho sampai je dia cadangkan untuk pergi ke Pasar Serikin. Hari tu last day Pasar Serikin buka sebab dia buka hari Sabtu dan Ahad je dari pagi sampai pukul 2.00 petang.

THE SPRING SHOPPING MALL KUCHING



Malam takde buat apa-apa kitorang jalan-jalan di shopping complex. Dekat Kuching ni banyak Shopping Complex. Semua mall yang besar-besar. 

TOP SPOT FOOD COURT KUCHING






Pada Cik Green makanan dia agak biasa-biasa je. Tapi tak tahula lain orang lain selera. Harga pon agak mahal juga. Servis pon kurang. Hmm..  Dekat sini kebanyakannya ramai Cina yang meniaga. Hanya ada satu je restoran yang bertanda Halal.


Kampung Budaya Sarawak


Untuk pergi ke Kampung Budaya, korang akan dapat lihat pemandangan Gunung Santubong. Bila lalu je jalan dekat sini terus teringat lagu Puteri Santubong. Untuk masuk ke Kampung Budaya korang kena bayar RM75 seorang (dewasa). Bila masuk dalam boleh tengok kehidupan masyarakat etnik Sarawak. Kalau korang nak tahu Kampung Budaya Sarawak ni terletak di kaki Gunung Santubong dan berdekata dengan Pantai Damai.

JONG'S CROCODILE FARM AND ZOO




Tak sah kalau datang Sarawak tak tengok buaya. Dekat Jong's Crocodile Farm and Zoo korang boleh tengok Bujang Senang yang dah diawetkan, Glamour sungguh boya ni. Admission fee sebanyak RM22.00 seorang. Korang boleh tengok persembahan buaya jam 11 am dan 3.00 pm. Kitorang sempat masuk jam 3.00 pm persembahan baru mula. Selain buaya, ada juga ikan arapaima yang besar-besar dan korang boleh bagi makan roti kat diorang ni. 


SARAWAK WATERFRONT





Kalau datang Kuching wajibla korang bergambar dengan Tugu Kucing ni.. Baru la betul dah sampai Kuching ye dak?

Tugu ni terletak betul-betul dekat tengah bandar kuching. Korang boleh jalan sikit dari Sarawak Waterfront. Kalau nak tahu juga di sebelah Sarawak Waterfront tu terdapat kedai kek lapis dan Ikan Terubuk yang famous amos. Nak pergi sana korang just bayar sehinggit je sehala dekat bot penambang ni. Ada juga pakcik yang okey dia cuma ambil 50 sen je untuk perjalanan sehala. Sebab pergi dan balik kena bayar kadar berbeza tu yang tahu tu. 

KOPI O CORNER
Gila ko pergi Sarawak tak merasa makanan Sarawak. Mee Kolok dia sedap kot. Lagi-lagi bila dapat makan dekat Kopi O Corner ni. Terangkat habis. Suami bagitau Nasi Lemak Rendang dia pon sedap sangat. 5 star akak bagi untuk makanan dia.


MUZIUM KUCING









Apa yang menarik dekat Kuching? Mestilah Muzium Kuching ye dak? Nama pon Kuching.. Hahaha. tapi kat sini takdela ko jumpa kucing hidup. Banyaknya patung-patung kucing. Muzium Kuching terletak di dalam Majlis Bandaraya Kuching. Nak masuk tu free jek tapi kalau nak bawak fon dan ambil gambar korang kena bayar RM3.00. Okey la kan.